søndag 18. mai 2014

MENS VI VENTER PÅ DE STORE...

De siste ukene har det blitt tre turer på havet uten de helt store fangstene. Første turen ble brukt på jakt etter steinbiten i den sørlige delen av Nappstraumen. Hovedfisken glimret med sitt fravær, men torsk og hyse stilte noe motvillig opp som "stand-ins". Det helt store bettet uteble, men etter tre timers fiske hadde jeg omtrent 25 kg i kassen med grei matfisk.

For en drøy uke siden ble årets første kveitetur "avsegstyrt". Blikkstille hav forførte og lokket meg langt ut på Yttersia, men her var havet fullt av småtorsk som forhindret et effektivt fiske. Jeg avsluttet kvelden i et område ved Hundholmen som tidligere har gitt meg flere kveiter. Her var forholdene optimale med stille hav og 1 - 1,5 knops drift. I løpet av en god time landet jeg ei kveite på drøye 3 kg og mistet ei på 6 - 7 kg i overflata. Ørlite slakk på sena og kveita spyttet ut jiggen raskere enn sin egen skygge. Nåvel, uansett artig med kveitekontakt igjen. Et par dager senere ble det på ny et par timer med jigging, denne gangen konsentrerte jeg meg om området rundt Napp. En del brukbare mattorsker kom ombord og hilste på før de fikk fritt leide igjen, og til slutt så kom minstemann i kveitebarnehagen også opp.
De store lar altså vente på seg, men trua er sterk og kommende uke planlegges flere fremstøt med jiggen.

Vakker maikveld brukes på kveitejakt.

Årets første, ingen kjempe, som fikk svømme videre.

Optimisttorsk.

Besøk fra kveitebarnehagen.

Kom igjen når du er blitt 100 ganger større.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar