søndag 15. mai 2016

ØRRETBONANZA OG RØYE I NUSFJORD

Den siste måneden har stått i ørretens tegn. Det har blitt flere turer med til dels meget godt fiske. En avstikker til et spennende vann i Nusfjord har det også blitt tid til. 

Det har vært en hektisk periode på jobb de siste ukene, men noen korte kveldsturer etter ørreten har det likevel blitt tid til. På slike korte turer prioriterer jeg ikke å bruke tida på å knote rundt etter nye plasser, derfor er det den "faste" plassen min som har blitt besøkt, og den har levert så det holder. Jeg har vekslet mellom slukfiske og kastedupp med flue uten at ørreten ser ut til å favorisere det ene foran det andre. En grønn 7 grams Toby og en Mickey Finn str. 6 har fungert utmerket. Jeg har byttet ut treblekroken på sluken med en enkeltkrok fra owner av denne typen.


På grunn av det gode fisket har jeg i stor grad praktisert "fang og slipp". Med enkeltkrok er slukfisket ørret like lett å sette tilbake som fluefanget fisk. Jeg har heller ikke merket noe mindre fangst med enkeltkrok, heller tvert om for den skarpe enkeltkroken er tynn i godset og kroker svært så bra.
Totalt er 76 fisk kroket og landet, 15 av disse er tatt med hjem som mat. Fisken har en snittvekt på ca 700 gram, den største hittil bikka kiloen med 120 gram.

Bilda forteller det meste.


Fra den siste turen, den største veier 1120 gram.

Fra en tur i forrige uke.


Mickey Finn er et sikkerstikk på denne årstiden.

Årets største hittil 1120 gram, falt for grønn Toby.

Etter bortimot 30 ørreter begynner flua å bære preg av festlighetene.

Ingenting å si på kjøttfargen.
Som nevnt i et tidligere blogginnlegg så har jeg som mål å teste ut flere vann i regionen i år. Forrige helg bød det seg en sjanse da jeg hadde et ærend til Nusfjord som innebar litt venting. Nusfjord er et idyllisk lite tettsted i Flakstad kommune. Et besøk hit er obligatorisk om man tar "turistløypa" i Lofoten. Like før Nusfjord ligger vannet med det originale navnet "Storvannet". Omgitt av bratte fjelltopper og slette svaberg så har det omgivelser verdt turen alene.

Mektige omgivelser.

I tillegg skal det være fin fisk der også, hovedsaklig røye, men også en og annen ørret. For noen år siden ble det angivelig også satt ut regnbueørret der, men den er trolig helt borte nå.
Jeg parkerte på en utkjørsel like etter svingen der man begynner å kjøre nedover mot Nusfjord. Akkurat i svingen er det en sti som fører ned til vannet. Stien kan være litt vanskelig å se først, men om man går langs autovernet er den grei å finne. Det står et hvitt skilt uten tekst innimellom noen busker der stien starter. Fra veien er det 5 - 10 minutters gange til vannet. Jeg fikk fisket i en drøy time. Planen var å bruke to stenger, ei med agn og ei med sluk. Men allerede på første kast med slukstanga så skar den planen seg. For andre gang dette året knakk jeg ei stang.



Akkurat hva som skjedde vet jeg ikke, men stanga har nok fått seg en skade tidligere og belastningen når jeg kastet ble for mye for karbonfibrene.
Resten av turen ble det derfor kun slukdenging. Jeg har tidligere hatt god erfaring med sluker som har skarp rødfarge når røya skal lokkes til hugg. En 10 grams toby med den rette rødfargen ble derfor valgt. Den skuffet ikke, to fine røyer på nesten 400 gram lot seg lokke til hugg. Begge stod i utoset av ei litt større elv som kommer ned i den nordvestre delen av vannet.

Den vakre røya slutter aldri å fascinere. 

Flott kondisjon.


Bildet er tatt mot sørøst i retning Nusfjord.


I ettertid har jeg fått vite at det selges fiskekort for vannet. Trolig er det informasjon om dette som har stått på skiltet der stien starter. Hvor de selger kort og pris skal jeg forsøke å finne ut til neste tur. For turen til Storvannet i Nusfjord gav absolutt mersmak, og du kommer helt sikkert til å lese om flere turer hit dersom du velger å klikke innom bloggen min igjen.

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  2. Flott lesing og heftig ørretfiske! Har fulgt med bloggen din ein stund. Godt å lese og sjå bilete av fiskeglede når ein sjølv sitter i heimen me ein smårolling og turene vert helder sjeldne. Eg vart so inspirert av røyene du landa at eg tok turen sjøl til storevatne. Heile 5 røye kom på land og 5 glapp av kroken. Den største ein flott hannfisk på 7 hg. 20gr spesial kobber/ rød og 15 cm slep med gulpmaggot var oppskrifta. Eg kunna ha landa meir fisk men valgte og gi meg når leiken var godt. Gler meg til isen legg seg på dette vatnet ��
    Med helsing Aleksander frå Sunnmøre

    SvarSlett