torsdag 20. juni 2013

Kveiteflaks og laks

Det største lakseførende vassdraget på Vestvågøy er Lakseelva med Farstadvannet. Før laksen kommer seg dit, må den gå gjennom Offersøystraumen. En tidevannsstrøm som munner ut i Haugbukta ved Nappstraumen. I denne straumen er det tidvis et godt laksefiske. Noe som tiltrekker seg mange fiskere, både i båt og fra land.

Søndagskvelden tok jeg del i dorgekonvoien som trålte opp og ned straumen. I følge de erfarne dorgerne er tida etter flo best, og møresilda det eneste som duger. Jeg valgte å følge rådet om å fiske etter flo, men valgte wobbler fremfor møresild. Litt gal må man jo være, mulig det er 40 - årskrisa som slår inn.
De første timene gikk rolig for seg, som vanlig ble det noen parasittinfiserte svartprikkete småtorsker. Etter et par turer opp og ned i konvoi i nederste del av straumen la jeg kursen mot Bolle og de indre deler av straumen.
Sola kryper langs ryggen på Holandsmælen

Her ble det plutselig kontakt med større fisk. Et voldsomt utras og en fisk som søkte mot bunn. Flere ganger kom fisken nesten opp før den søkte mot bunn igjen, men til slutt kom den til overflata og i håven. Årets første kveite var et faktum, ironisk nok kom den når jeg minst ventet det. 4,2 kg og såvidt under minstemålet. Dog ble det en fin fight på den myke Lawson trout dorgestanga.

Kursen ble så satt mot de ytre deler av straumen igjen. Jeg gled fint inn i konvoien og fulgte lydig de andre båtene. Så slo galskapen til igjen, istedet for å snu før Offersøybrua og dorge opp straumen igjen, så fortsatte jeg under brua og inn på bukta. Plutselig ble det liv i stanga igjen, et bra utras og fisk som søkte bortover og ikke nedover lovet godt. Og ganske riktig, en fin smålaks hang på wobbleren og ble trygt loset inn i håven. Laksedorgemøydommen var brutt, en tass på 1,5 kg berga kvelden. Oppildnet av suksessen prøvde jeg den samme ruta igjen. Nok en gang ble det hogg på samme plassen, men etter noen sekunder slo fisken seg av.
Godt fornøyd med kvelden så jeg at klokka hadde passert midnatt, og  i det fjerne kunne jeg høre Bysse og Lalle rope på meg.
Så kom endelig årets første kveite.
1,5 kg er ikke all verden, men glad blir man okkesom.

Wobbleren som leverte både kveite og laks.

Mot Offersøybrua og Nappstraumen.
Til venstre ligger Hestneset med "steinborga", en god plass for de som vil fiske fra land.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar