mandag 18. april 2016

(SJØ)ØRRETEN ER PÅ HUGGET

De siste turene har jeg prioritert å bruke på ørret/sjøørret. I en kort periode like etter at isen går trekker sjøørreten inn på grunnere vann for å meske seg med stingsild, tanglopper og småreker. Er du på plass da, kan du virkelig gjøre det skarpt. Det fikk jeg erfare på årets første tur. 

Sammen med mine to yngste håpefulle har jeg hatt tre turer den siste uka. Alle med godt resultat. Første kvelden gav 5 fisk mellom 600 og 1200 gram på de 6 første kastene. Tilsammen landet vi 12 fisker den kvelden, hvorav halvparten ble gjenutsatt og resten ble mat for svigermor. Viljar klinket til med kveldens største, ny pers på 1,2 kg.

Et par dager senere ble det en ny tur til samme området. På ny ble det et tosifret antall i håven, men også denne gangen fikk de fleste svømme videre. De som ble ofret gikk rett inn i naturalhusholdningens byttehandel. I følge Viljar så baker nabokona vår verdens beste lefser, han er derfor svært interessert i å gjøre et bytte med henne. Denne gangen var han godt fornøyd,dagens kurs ble 2,5 kg sjøørret vekslet inn i 5 lefseleiver.

Siste turen ble mer utfordrende. Sol og blankstille er ikke ideelt når man fisker på grunt vann. Fisken blir sky og vanskelig å få til å ta. Det ble til slutt to stykk som lot seg friste av rosa rekeflue fisket på lang fortom etter en flytende bombardadupp.

På turene har jeg vekslet mellom sluk og dupp med flue. Best resultat har det vært på en lett skjesluk og rosa rekeflue, Pattegris, i str 6. Men jeg tror at det for det meste dreier seg om presentasjon og innsveivingshastighet. Spesielt på siste turen fikk jeg erfare dette. Da var sluk nytteløst. Men en laaang fortom, 3 meter, og sakte innsveving med hyppige stopp gav til slutt et par fine fisker.

Årets første

Etter 5 kast...
10 grams sluk med god bæreflate fisket sakte inn gav resultat.
Denne satt langt inne, men lang fortom og rosa Pattegris ble løsningen 690 gram.

Selma perser med 820 gram
Selma har full kontroll.
Fin størrelse
Disse ble etterhvert byttet inn i lefser :)
Rosa Pattegris trigger til hugg.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar