fredag 22. juli 2016

ARTSRIK TUR TIL VESTLANDET

Mai og og første halvdel av juni forløp uten at jeg fikk fisket noe særlig. Mye å gjøre på jobb, dårlig vær og reparasjon av båten gjorde at det ble med noen få resultatløse dorgeturer etter laks før jeg la ned PC - skjermen og begynte på ferie. Ferien i år gikk til barndommens trakter på Vestlandet, nærmere bestemt Askvoll i Sunnfjord og paradiset mitt Oddekalv i Solund. Innimellom besøk hos familie og venner, fjellturer, bærplukking, shopping (noe fiskeutstyr ble det ja :) )  ble det tid til fisking. Her kommer et bildetungt resymé av fisket på Vestlandet.


Bryggefiske

Når jeg har barna med på fisketur så er det viktig å få fisk. For dem er det er bedre med 10 små enn en stor. Bryggefiske er derfor ideelt. Et artsrikt, visuelt fiske der nappene kommer i høyt tempo. Vi fisket i båthavna i Askvoll og på ei flytebrygge i Solund. Kutlinger, leppefisk og ulker dominerte fangsten. For barna er dette god læring. De får øvelse i å agne en krok, kroke fisken og ikke minst ta ut kroken så skånsomt som mulig.

Under flytebrygga yrer det med ulike leppefisker.

Viljar legger grønngylt til artslista si.

Agnet finjusteres og legges til rette.

Ny art for min del, dvergulke.

Ei lita skrubbe ble populær innimellom alle svartkutlingene.

Gressgylt, blant våre vakreste fisker.

Svartkutlingen hiver seg over agnet straks det er på bunn.

Kroken løsnes nennsomt, dette er "fang og slipp" - fiske.


Lyrefiske

Lyren er mulig å ta i Lofoten også, men den er mer sporadisk her enn på Vestlandet. Hittil har den derfor unngått krokene mine her i nord. Lyrefisket var derfor noe av det jeg gledet meg mest til. Lyren er en rovfisk som sommerstid jakter på grunt vann. Den gjemmer seg i taren og langs grunntopper der den blant annet jakter på småsei og leppefisker. Der skyter den ut fra gjemmestedet sitt og tar hardt og brutalt. De første sekundene etter et lyrehogg er heftige og avhengighetsskapende. I Askvoll har jeg et par steder som i ungdomsåra var sikkerstikk for lyr. Dette er steder med mye strøm og bratte svaberg. Å komme seg dit viste seg å være vanskeligere enn for 30 år siden. En vegg av grantrær hadde plutselig reist seg mellom svaberga og riksveien, men etter litt møye klarte jeg å komme sånn noenlunde i posisjon. Av en eller annen grunn er ikke kroppen like smidig og manøvrerbar som for 30 år siden. Snåle greier. Forholdene var ikke ideelle med full flo og pålandsvind, en del av de platåene jeg normalt fisket fra var derfor utilgjengelige. Men fiskeløs ble jeg ikke, etter å ha mistet et par og sett noen mindre følge etter, hogg det til. Det hissige utraset levnet ingen tvil om at det var rette "sorten" som hadde tatt jiggen. En grei lyr på drøye 2,5 kg ble med hjem som middagsmat. Stekt lyr er forresten gudemat og anbefales på det varmeste.

Litt pålandsvind er bra. Fisken er mindre var og tar lettere.

Shadjigger får som regel ikke være i fred for lyren.


Vel ute i Solund ble det mer lyrefiske. Denne gangen fra båt. Broren min, som står bak denne bloggen, hadde tatt turen på båten sin. Vi oppsøkte grunntopper og fisket med shadjigger på ca 50 gram. Jeg brukte samme haspelstanga som på svabergfisket, mens broren min hadde fått ei Prey Light Jigger til testing. Ei stang som jeg allernådigst fikk prøve, og som jeg ble småforelsket i, et herlig redskap å fiske med. Vi vekslet mellom vertikalt fiske og å kaste jiggene inn mot grunnene og bergvegger. En metode som absolutt gav mersmak, mye kontakt med fisk og flere fine lyrer i båten. Toppfisken min var en småpen lyr på 4,4 kg, ble tatt på vertikaljigging med en 65 grams tobisimitasjon.

4,4 kg bronsebrun fighter.

Det ble mange i 2 - 3 kilos - klassen.

Agnfiske

Jeg fikk lurt inn noen kveldsøkter der jeg testet ut agnfiske etter ulike arter. Utstyrt med haspelstanga og småkrokstakkel etter leppefisker og flatfisker, og havfiskestanga etter blant annet lange og hyse. Artsmangfoldet ble bra, størrelsen derimot..


Broderen dunker blyet i bunn og venter på svar.

Denne kveitebabyen ble med opp en kveld, drøye 2 kilo. Noen kvelder senere mistet jeg en dobbelt så stor på samme sted.

Sandflyndre 

Rødspette på godt 900 gram. 

Lysingfiske

Innerst i Førdefjorden i Sogn og Fjordane ligger bygdebyen Førde. Her bodde og fisket jeg i fem år før turen gikk til Lofoten i 2007. I den fiskerike fjorden har jeg tatt persen min på både sjøørret og lange. Der ble jeg også kjent med Helge Johnsen, journalist av yrke og med havfiske som lidenskap. Helge bor fremdeles i Førde, og han har blant annet spesialisert seg på å lure fjordens lysinger. Selv har jeg fått lysing et par ganger før, en av dem rangerer jeg fremdeles som en mine beste fisker. Persen er på anstendige 10,2 kg. Lysingen er en rå fisk, på mange måter havets svar på gjedde. I tillegg er det en utsøkt matfisk. Så når Helge inviterte til noen timer med lysingfiske var jeg ikke tung å be. Han stilte med finjusterte takkel og med agnet sauri, en fisk importert helt fra Korea, så lysingen skulle til pers. Fisket begynte litt tregt, og guiden ble etterhvert litt urolig for utfallet. Blanketur for første gang på fleire måneder, slikt lar seg ikke høre når man inviterer med seg gamle fiskekompiser på tur. Uroen skulle vise seg å være ubegrunna, et kontant hogg og en frisk fight bar bud om at det var lysing. Hele 4 kg veide herligheten, turen min var redda og ikke minst Helges omdømme som lysingguide var intakt og forsterket. Det var derfor ikke mer enn rett og rimelig at han selv fikk en på tre kilo, før jeg avsluttet med en tass som strevde med å nå kilosmerket. 
Takk for en strålende tur Helge!

4 kilo med rovfisk.

Guiden har kontroll og leverte varene.

Takkelet består av lys og selvlysende komponenter og to kroker. Agnet surres med agnstrikk.

9 år siden forrige tur sammen. 
Lysingen var ikke i enden av regnbuen, men vakkert var det lell.

Eit lite hjertesukk: Førdefjorden står i fare for å bli redusert og kanskje ødelagt som fiskefjord. Lenger ut i fjorden har Stortinget gitt tillatelse til at gruveselskapet Nordic Mining kan dumpe store mengder overskuddsmasse og sedimenter fra gruvedrifta. Selv om protestene både lokalt, nasjonalt og globalt har vært sterke, så har de økonomiske interessene vunnet frem. Et slikt knefall for kapitalisme og kortsiktige, usikre arbeidsplasser er en tragedie for fjorden. Gruvedrifta er enda ikke i gang. Jeg håper inderlig at den aldri kommer i gang. Man hiver kort og godt ikke gift i matfatet. Helge og alle de andre som bor langs fjorden fortjener en ren fiskerik fjord. 
Lær mer om saken her.

Makrellfiske

Ingen sommer uten makrell. Utstyr deg med ei hekle og en sildesluk, oppsøk strømsatte sund, kast ut og vips så er makrellen der. 




5 på et kast er ny rekord, fiskelykke.


Det var Vestlandsturneen oppsummert i ord og bilder. Totalt ble det arter:

1. Lyr
2. Torsk
3. Sei
4. Makrell
5. Lange
6. Lysing
7. Rødspette
8. Svartkutling
9. Bergnebb
10. Kveite
11. Blåstål
12. Dvergulke (ny)
13. Gressgylt
14. Grønngylt
15. Hyse
16. Hvitting
17. Sandflyndre
18. Sypike


1 kommentar: