søndag 9. juni 2013

Årets første rødspetter

Fredagskvelden ble brukt til litt spettemeite i området ved Hundholmen i Nappstraumen. Her er det rikelig med sandflater på ca 20 meters dybde. Den tidvis kraftige strømmen sørger for god næringstilgang, noe som gjør dette området til en svært god biotop for flatfisk av ymse slag.
Jeg fisket med et glidetakkel, to kroker på slepet og en over bommen. Strøm og vindforholdene var rolige så jeg trengte ikke å bruke mer enn 100 grams søkke. Som agn valgte jeg kokte reker, ytterste kroken på slepet fikk en Gulp sandworm som ekstra attraktor.
Fisk ble det rikelig av, men mest småtorsk som ikke nølte med å magesluke opptil flere agn. Nå førte jeg ingen statistikk, men at jeg hadde over 20 stykker ombord på et par timer er sikkert. Heldigvis ble det et par fine spetter innimellom også. Den største var småpene 1,3 kg. De sedvanlige sandflyndrene viste seg også, alle i standard asjettstørrelse, 300 - 400 gram.
Ei grei meiteøkt med mye napp og fiskekontakt, akkurat det jeg trengte etter kveitefisket i vår...

Spetter og sandflyndre i skjønn forening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar