torsdag 8. august 2013

Makrell, sei og rødspetter.

Det har blitt noen fisketurer etter at jeg kom hjem fra Vestlandet. Jeg startet med en tur til den sørlige delen av Nappstraumen for å jakte småsei og makrell. Fruen i huset ønsket småsei til middag, og hennes ønsker er min befaling. Selv var jeg mest interessert i makrell. Agn må man ha!
Småseien, som var i størrelsen "treskjæring", måtte jeg slite litt for å få. Men etter litt leting så fant jeg en liten stim. Makrellen derimot, var det rikelig av. Artig å fiske på lett utstyr, den største utfordringen var å begrense seg.

Feit og fin makrell, ypperlig som mat og agn.

Etter å ha fått nok, og litt mer enn det, makrell, så ofret jeg en til agn og fisket en god time etter hyse og annen bunnfisk. Hysa var, som vanlig, på plass i tillegg fikk jeg ei lita kveite på ca 2,5 kg. Naturlig nok under minstemålet, så den tar vi igjen om noen år.

Neste befaling fra øverste hold kom et par dager senere. Nå var det rødspette som stod på menyen. Siden jeg er en pliktoppfyllende og dedikert tøffelhelt adlød jeg, og tok med Selma og Viljar på en liten formiddagstur. Et par timers fiske gav 20 flatfisk, jevnt fordelt mellom spetter og sandflyndrer. Selma tok sin første rødspette og var strålende fornøyd med den, 4 år og spettepers på 1,1 kg lar seg høre.

Konsentrerte spettemeitere.

Så glad blir man for ei spette på 1,6 kg.

Middagen er i boks

Samme kveld tok jeg en tur på yttersia for å prøve seien. Dessverre var det mer vind enn beregnet så jeg kom ikke så langt som planlagt. Men etter litt leting fant jeg en sandål mellom to grunner. Ekkoloddet viste litt fisk, og pilken og gummimakkene fikk fort kontakt med torsk og noen seier. Varierende størrelse, men sei på 4,4 og torsk på 6,8 er greit nok. Fisken beitet på tobis. Plassen er plottet og skal vies mer tid ved en annen anledning.

Selvutløserspøkelset.

Midnattsola har gjort sitt for i år, kveldene blir brått mørkere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar