tirsdag 26. mars 2013

Isfiske på Ballstad

Påskefisket startet med en tur på Storvannet på Ballstad. En fiskeglad kollega hadde terrorisert meg med bilder av fine røyer hele helga, så jeg ringte ham og inviterte meg selv og sønnen min, Viljar (7 år) med på isfisketur. Han tok utfordringen og lovet meg til og med fisk.
Siden jeg er født og oppvokst i fjæresteinene på Vestlandet, med ustabile og milde vintre, så var isfiske lenge noe fremmed og eksklusivt. Men etter å ha gjort nordlending av meg så har jeg fått smaken også på dette fisket. Selv om jeg fremdeles er å regne som læregutt på isen. Så langt er røye eneste art.

Storvannet ligger idyllisk til på Skottnes mellom Ballstad og Gravdal. Vannet er lett tilgjengelig og ligger i tilknytning til friluftsområdet Kyllingdalen. Bestanden av røye i vannet er god, grunnet hardt fiske med garn har snittstørrelsen gått noe opp de senere åra. De vi fikk lå mellom 300 - 420 gram, alle i fin kondisjon og med rosafarga fiskekjøtt. Der finnes også større fisk i vannet og mulighetene for kilosfisk er tilstede.

En kort skitur fikk oss til vannet. Forholdene var fine med vindstille og sol fra klar himmel. Isen var 70 - 80 cm tjukk med et lite lag snø på. Det beste av alt var at vi kunne bruke gamle hull, så den infarktprovoserende boringen hoppet vi galant over. Vi fisket tradisjonelt med skei og maggot. Tre - fire maggot på en krok 6 virket bra. Jeg prøvde noen røde fluoriserende Gamakatsukroker, de virket å fiske spesielt godt. Fisket startet tregt, men tok seg opp, og etterhvert opplevde vi en skikkelig hoggperiode. Etter drøye tre timer hadde jeg ni fisker på isen, kollegaen omtrent det samme mens juniorene stoppet på en hver.

Ingenting å si på kulissene, mektige Skottind i bakgrunnen.

Mot nord

Konsentrert pilker
Viljar venter ivrig på napp ved "godhullet".





Ny pers på isen, 330 gram. 

Røya er en vakker fiske. Dagens største 420 gram.

Kan det bli bedre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar